Våga lära din kund hur man köper!

30
Oct
2017

Hej igen,

En sak som jag tycker blir väldigt tydlig är hur mesiga vi säljare är när det kommer till att faktiskt dra nytta av vår egen expertis och kunnande. Väldigt många säljare är alldels för följsamma med hur kunden köper och försöker förstå hur kundens inköpsprocess går till och vilka roller som finns (läs gärna kunden har alltid rätt) - Fast det vet ju du redan att så är ofta inte fallet.

Kolla in filmen här!

Om kunden redan vet hur man köper det du säljer, vad skall kunden med dig då? Förhandla pris? Vi får inte bli prislistor som andas eller rabattartister för att vi gör affärer på primärt kundens vilkor. Vilka nya värden kan du ge din kund? Hur köper man bäst upp de tjänster/produkter/lösningar du säljer, vad bör jag som kund fundera över, hur bör jag resonera för att inte suboptimera och få ett lågt pris och en lösning som blev ineffektiv eller direkt dålig. Lär din kund hur de bör resonera när de köper, vilka nya rön, lagar, teknik eller affärsmodeller finns det som skulle kunna göra en positiv skillnad för din kund, vägra vara slentrianmässig. 

* "Käre kund" förut köpte man in dessa lösningar såhär, det gör man inte längre...

* Enligt vår erfarenhet så har vi identifierat 4 stycken vanliga misstag när man handlar upp den här typen av...min rekommendation är att kolla över dessa innan vi går vidare....

* När nu skall köpa in X, hur har ni resonerat kring det faktum att.... och hur viktigt är det för er att beakta i detta skede?

* Vad är anledningen till att ni valt bort möjligheten att redan nu...

Din kund vill ha DIN hjälp, ditt företags expertis, erfarenhet, kunnande och DINA rekommendationer, och nya insikter, det är det de betalar för!

Ha en fin vecka

Hasse

Gratis säljtips


Kontakta Revenue Factory

070-5340074